Dit zijn de onderwijstrends van nu!
Veel scholen proberen up-to-date te blijven qua ontwikkeling en innovatieve leersystemen, zodat de leerlingen het beste in hun naar boven blijven halen. Het waren immers een paar lastige jaren, en dit heeft flink wat flexibiliteit en veerkracht vereist van zowel docenten en leerlingen. Gelukkig heeft dit ook belangrijke inzichten opgeleverd, zodat deze vervelende periode ook goede dingen met zich heeft meegebracht. Hieronder worden daarom een aantal trends genoemd op het gebied van onderwijs en ontwikkeling, zodat meer scholen weten hoe ze het beste hun curriculum in kunnen richten, om hun leerlingen het zo makkelijk mogelijk te maken. Die verdienen immers ook wel een keer in het zonnetje gezet worden. Lees dus snel verder als je benieuwd bent naar deze onderwijstrends!
Hybride of blended learning
Een manier van lesgeven die noodzakelijkerwijs aan het licht kwam, is hybride of blended learning. Dit betekent dat een deel van de leerlingen de les vanuit huis volgen via Zoom of Teams, een een deel van de klas zit op school om in het echte leven de les te volgen. Deze flexibiliteit is enorm fijn voor leerlingen: sommige leerlingen leren het beste van achter hun laptop in hun eigen omgeving, terwijl andere leerlingen liever in het echt de les volgen zodat ze alles goed in zich op kunnen nemen. Door de keuze bij de leerling te laten, kan hij of zij zelf bepalen wat het beste voor hem of haar werkt. Deze vrijheid is enorm fijn en zorgt ervoor dat iedere leerling op een manier kan leren die het beste bij hem of haar past. Ideaal!
Nieuwe software-programma’s
Een andere manier om de docenten wat meer werk uit handen te nemen, is door een aantal online software-programma’s te gebruiken. Dit is een knap staaltje kunstmatige intelligentie, aangezien automatische programma’s de voortgang van de leerling monitoren op verschillende gebieden (bijvoorbeeld wiskunde of Nederlands). Het verzamelen van data en gegevens van leerlingen wordt zo een stuk gemakkelijker, en het fijne aan deze programma’s is dat de leerlingen deze ook thuis kunnen downloaden en de opdrachten thuis in hun eigen tijd kunnen maken. Daarnaast kunnen leerlingen beter worden begeleid, omdat de docenten met een blik in het programma kunnen zien op welk gebied de leerling excelleert, en met welke onderwerpen hij of zij wat meer moeite heeft. Op deze wijze kan een passend plan voor de leerling worden opgezet waarin rekening gehouden wordt met zijn of haar behoefte. Een voorbeeld van zulke programma’s is Fast Forward en MATHia. Hiermee kunnen leerling erg goed worden geholpen. De leerling kan zelf het tempo van de opdrachten bepalen, evenals het niveau van het programma. Daarnaast maakt het programma automatisch rapportages van leerlingen, die de docenten kant-en-klaar krijgen worden aangereikt. Zo kunnen de docenten zich meer op de leerling focussen en bedenken wat de juiste aanpak voor hem of haar is.